Eero-robotti ahkeroi Etevan tukitoiminnoissa

27.2.2019

Kuvituskuva robotista

Eteva otti vuonna 2017 tukitoimintojensa käyttöön robotiikkaa, Eeroksi nimetyn robotin. Eeron ensimmäisenä tehtävänä oli auttaa palkanlaskijoiden työtä siirtämällä henkilöstön tiedot vanhasta palkkajärjestelmästä uuteen. Tämän ihmistyönä tehtynä käytännössä mahdottoman tehtävän tekemiseen kului Eerolta aikaa vuosi – 24/7 työajalla. Tällainen paljon toistoa vaativa tehtävä on hyvä esimerkki töistä, joita kannattaa teettää robotilla. Ja kun asetukset ovat kohdallaan, Eero ei tee virheitä.

Seuraavaksi Eero auttaa Etevan esimiehiä ja tietohallintoa antamalla työntekijöille henkilön roolin mukaisia käyttöoikeuksia asiakastietojärjestelmään. Esimies syöttää työntekijän tiedot vain kertaalleen tehdessään työsopimuksen, Eero hakee loput tarvitsemansa tiedot muista järjestelmistä ja antaa sitten työntekijälle oikeanlaiset käyttöoikeudet. 

Tulevaisuudessa Eeron on suunniteltu helpottavan ja nopeuttavan myös laskutuksen työtä. Eero lukee yksiköiden täyttämiä lomaketietoja ja vie ne laskuttajille asiakastietojärjestelmään. Sen jälkeen Eero raportoi tietyt poikkeamat ja ihminen reagoi vain niihin, eikä tarkista enää koko raporttia. Eero tulee apuun myös asiakkaan palveluihin tulon alkuvaiheessa. Eero voi muun muassa tarkastaa saapuneet palvelupyynnöt ja lisätä asiakkaan tietoja asiakastietojärjestelmään.

Näiden tehtävien loppuun saattamisessa Eerolta kuluu aikaa heinäkuun alkupuolelle, sitten on uusien haasteiden aika. Ja kesälomaa Eerolla ei ole, työaikaa on ympäri vuoden 1440 minuuttia vuorokaudessa.

Lisätietoja

Tietohallintopäällikkö Saku Salonen
saku.salonen (at) eteva.fi
p. 040 304 7040

© 2012 Eteva Käyttöehdot